piątek, 29 kwietnia 2016

Młoda i zdecydowana

Witam ponownie! Post nr 3 ♥
W tym poście chciałabym poruszyć temat przyszłości, czyli czym się kierować przy wyborze profilu w liceum, a potem profilu studiów (idiotka, jak może radzić komuś jak wybrać kierunek studiów będąc w 1 klasie, ale tak jest).
Jak sprawić, aby wybrać dobrze i nie żałować ani trochę.
Na początek krótka anegdotka z mojego życia.
Kiedy w październiku byłam na wizycie u lekarza w uniwersyteckim szpitalu dziecięcym w Krakowie byłam świadkiem niezbyt przyjemniej sytuacji. Mianowicie, jak zwykle po korytarzach plątali się studenci w słynnych crocsach i różnokolorowych fartuchach, ubraniach czy jak to się zwie (najwięcej niebieskich i białych, ale widziałam studentkę w różowym). Nagle przez wielkie drzwi na parterze weszła duża grupa studenciaków, 5 rok. A skąd to wiem? Pani doktor (która najprawdopodobniej była opiekunem ich grupy) zaczęła konwersację ze starszym od siebie lekarzem (wyglądał na doświadczonego i sympatycznego[a przynajmniej sprawiał takie wrażenie]) 
-Czy mogę wywalić kogoś z 5 roku?
-A czemu by nie?
-To gdzie muszę to zgłosić, do rektoratu?
Szczerze zamurowało mnie. Wyobraziłam sobie siebie na 5 roku, kiedy już jestem na końcu moich studiów, dostaję informację, że dzięki jakiejś pindzi zostałam z nich wywalona. Nie mam pojęcia czemu chciała kogoś wywalić... tylko tyle zdążyłam usłyszeć z tej motywującej rozmowy.
Co ta historyjka miała na celu?
Pomimo wszystkiego co dzieje się w naszym życiu nie powinniśmy się poddawać. Wątpię, że ta osoba wyleciała ze studiów. A może nie nadawał/a się do tego i ta oto pani to wychwyciła dopiero teraz?
Dobra miało być o wyborach.
O moim wyborze profilu napisałam trochu w poprzednim poście, ale jak pomóc Tobie?
Bardzo, ale to bardzo polecam analizę SWOT, ale ona jest już do ściśle określonych celów (a przynajmniej moim zdaniem).

Metoda I
Najlepszym sposobem wyboru profilu w liceum jest stworzenie listy ZA i PRZECIW.
Np. Mat-fiz-inf
Za: 
*dużo kierunków studiów
*lubię matematykę
*dużo facetów w klasie (czasem + czasem - )
*agh jest ładnym budynkiem
Przeciw:
*nie rozumiem fizyki, ani informatyki
*nie  widzę siebie w zawodzie inżyniera
*duże prawdopodobienstwo natrafienia na klasę, przez którą nie dasz rady skupić się na lekcji
*pryzmat mat fiz infu--> poszła tylko po to żeby mieć więcej facetów w klasie
Itp.
Ta najprostsza (moim zdaniem) metoda jest jedną z najlepszych przy tego typu wyborach. Osobiście zastosowałam ją już multum razy.
   
   Trzeba również kierować się rozszerzeniami w danej klasie. Np: w moim mieście jest klasa zwana medyczną (w jednym z liceów), ale jako rozrzenie mają tam polski i angielski, a w 2 klasie dobierają sobie 2 rozszerzenie... 
Więc czemu ta klasa tak się nazywa?
Wymysł szkoły i tyle.
Ale jednak mylą kandydatom, którzy niekoniecznie sprawdzą wymagania na uczelnie i stwierdzą,że ta oto klasa zagwarantuje mu studia medyczne (nie mówię, że nie, ale może być trudne).
Przedmioty rozrzerzone powinny w jakikolwiek sposób interesować, bo bez zainteresowania będziesz się poprostu męczyć! Możesz wybrać przedmioty, których chcesz się nauczyć, a średnio je ogarniasz(ale jednak musisz się zastanowić czy dasz sobię radę).
Jeżeli już wiesz jaki kierunek studiów chcesz wybrać, to szukaj klasy z tymi rozszerzeniami, które są potrzebne do rekrutacji na dany kierunek.

Może tyle dla gimnazjalistów (też przeczytajcie, a co może wam się przyda), a czas na mini poradę dla licealistów (kilka lat starsi, a jednak).

Metoda I
Podziel kartkę na 3 równe części (na poczatku środek zostaje pusty)
 Przede wszystkim zastanów się co lubisz i wypisz to po lewej stronie kartki. Nie mówię tu o Twoich jakże ciekawych cechach charakteru (też są ważne, ale to potem). Chodzi mi o Twoje pasje, zainteresowania, spędzanie wolnego czasu (np: jazda na rowerze, gra na fortepianie, ćwiczenia, gotowanie, zdrowy tryb życia, gry komputerowe).
 Teraz zadaj sobie pytanie: "Czego potrzebuje społeczeństwo?". Odpowiedzi na to zapisz po prawej stronie kartki. Tutaj chodzi mi zarówno o wartości, jak i rzeczy materialne (np. Leki, dobry wygląd, pieniądze, rozrywka, zdrowe jedzenie).
Na oba te etapy poświęć chociaż 10 minut i dobrze się zastanów.
Masz już?
Okej, teraz w środkowej części spróbuj połączyć w jakiś sposób to co napisałeś w kolumnach pobocznych. Wymyśl coś, co mógłbyś robić. (np. Ćwiczenia+dobrze wyglądać= trener personalny; gra na fortepianie+rozrywka=zawodowy muzyk) i tak dalej.
Ta metoda jest bardzo fajna, ale nie oszukujmy się, mało kto znajdzie taką pracę. Muzycy? Trudno to zrobić. Trener personalny? Przesyt na rynku pracy.
Podsumowując metoda jest bardzo fajna i przyjemna, ale niekoniecznie praca wymyślona podczas jej trwania da nam cokolwiek (w sensie zarobkowym).

Metoda II
Teraz powrócę do analizy SWOT, która jest moim zdaniem dobra przy określonym celu.
Na początku musimy określić cel, jaki chcemy osiągnąć. 
Np.Chcę napisać maturę na 95% z przedmiotów rozszerzonych.
Teraz podziel kartkę na 4 części, (zamieszczę zdjęcie jak to wygląda) 
Teraz nazwij każdą część tabeli
Wszystko opisane na obrazku
O co w tym chodzi?
Zobaczysz nad czym musisz jeszcze popracować i co Ci przeszkadza w osiągnięciu celu. Poświęć na to tyle czasu, ile uważasz, bylw analiza była zrobiona ddokładniei z sensem. Dokładny opis tego znajdziesz w internetach, ewentualnie pisz w komentarzu-odpiszę!

Metoda III
Czyli za i przeciw, co jest standardem przy określaniu decyzji.
Ale przy tym potrzebujesz odpowiedzi na pytanie "Co chcę w życiu robić?"
Do pomocy dam Ci przykładowe pytania:
Czego oczekujesz od swojego stanowiska?
Na czym Ci najbardziej zależy w pracy?
Czy chcesz założyć rodzinę i mieć dla niej ogrom czasu?
Ile chciałbyś zarabiać?

 Jeżeli zastanawiałeś się to teraz zastanów się nad samym sobą. 
Jakie są twoje zalety? Jakie są twoje wady? Wbrew pozorom te pytania nie są łatwe, dlatego zastanów się.
 Dobra, teraz, kiedy wiesz masz kilka pomysłów na życie i znasz swoje możliwości... Określ kompetencje twarde i miękkie potrzebne do danych zawodów.
Kompetencje twarde to rzeczy związane z wykształceniem (np. ukończenie danego kierunku studiów, znajomość języków obcych)
Kompetencje miękkie to w większości cechy charakteru i umiejętności (np. Komunikatywność, umiejętność pracy w zespole, cierpliwość, szybkość nauki, empatia, logiczne myślenie, kreatywność itpd) można je wymieniać w nieskończoność. ;D
Teraz zadaj sobie pytania "czy dam radę?" "Czy chociaż trochę jestem taką osobą?"
Teraz jesteś nakierowany, przeze mnie pierwszaczka, jeżeli Ci pomogłam, to wiedz, że niezmiernie mnie to cieszy <3
   
Dziękuję Ci za przeczytanie i mam nadzieję, że coś Ci to da :) + załączam analizę SWOT w postaci zdjęcia z internetów :D
Powodzenia!

3 komentarze:

  1. Mundurki! Różnokolorowe ubrania to mundurki :P
    Cieszę się, że ktoś tak młody poważnie myśli o swojej przyszłości. Ja wówczas za dużo bujałam w obłokach i zbyt dobrze się to nie skończyło. Chociaż... DOŚWIADCZENIE. Zdobyłam życiowe doświadczenie! hahahah ;D miłego dnia!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Następnym razem będąc w szpitalu i widząc studentkę w różowym mundurku, będę mogła jej powiedzieć, że ma ładny mundurek!:D

      Usuń
    2. Ależ Ci wyświadczyłam przysługę! Normalnie masz dług wdzięczności teraz, nie ma co... ;D

      Usuń

Plan 18-22 XII 2017

Chemia: arkusz OKE Poznań (jeden/dwa) 20 stron z Pac - dokończyć wiązania Kosztołowicz - Aminy i amidy Kinetyka - zadania łopatologiczn...